Прочетен: 2654 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 07.10.2012 15:37
АЗ ПОМНЯ ПЪРВАТА ТИ ПЕСЕН1
Аз помня бедната ни хижа,
посред широката градина,
където сред любов и грижи
детските ни дни преминаха.
Аз помня първия проблесък
на творческия пламък в тебе;
аз помня първите ти песни
и първите мечти погребани.
Изкачен на дървото старо,
помежду цъфналите сливи,
сред босоногите другари
ти звучни песнички разливаше.
Небето, месецът, звездите,
цветята в гъстата дъбрава,
животните и планините
във твойте песни оживяваха.
Ти пееше с тъга за всички
нещастни, гладни и бездомни:
за малките невинни птички
от хищни ястреби подгонени,
за страшната, жестока хайка
на „сто прокудени глигани”,
за бедната и сляпа майка
със двете рожби ненахранени.
И в тези песенчици кротки
за птички, зайци и глигани
звучаха първите ти нотки
на скръб и бунт против тираните.
Аз помня първите ти песни
с наивност детска напоени,
аз помня първия проблесък
във теб на бунт и вдъхновение.
ПЪРВИ „ПЕСНИ”
Осемнадесет години2 от тогава. Живеехме в Македония. Още не бяхме освободени...
За сметка на западащото занаятчийство в цяла Южна Македония бе започнало да се развива силно тютюнопроизводството.
И ние в къщи обработвахме тютюн. Широката веранда всеки ден кънтеше от песните на работещите.
Христо тогава бе шест-седем годишен. Дребничък на ръст и слабичък, той не изглеждаше обаче да има повече от пет.
- Бабо, разправи ни приказката за лошата майка, която оставила момчето си в гората!
- Имало едно време...
Малкият Христо слуша, впил очи в устата на баба си, и поглъща всяка дума.
... детенцето от два дни скитало гладно из гората. Най- после видяла го една вълчица и го накърмила със своето млекце.
- Бабо, нали вълците ядат хора?
- Само лошите хора, баби.
- Ами защо тогава не изяли лошата майка?
Щом свърши приказката той дотича при нас и започна да ни я разправя.
Веднъж не си спомням кой му беше разправил приказка за ловци и глигани.
Както всеки ден, работехме на верандата. Христо изчезна.
Малко след това чухме тъничкия гласец от градината. Качил се на най-високото дърво, той пееше своята първа собствена песенчица.
- Песента за баба меца, четири глигана и ловеца.
Това бе една наивна, импровизирана фантастична детска поемика без рими и ритъм, без начало и край.
Оттогава всеки ден се повтаряше това. Всичко каквото чуе, всичко каквото научи или преживее през деня, преплетено със силно развитата му детска фантазия, се преобръщаше в наивна своеобразна песенчица и от клоните на някое дърво в градината се разнасяше из цялата махала.
*
Седим в широкия трем пред къщата3 и обработваме тютюн на листа. И Христо е около нас. Той занимава всички работници със своите наивни детски приказчици – собствени умотворения.
Понякога изведнъж изчезне от трема и след минутка само се чува звънливият му глас от градината.
Изкачил се на най-високото дърво, кацнал до гнездата на птичките, Христо пее своите песни за щъркели и ластовички, за агънца и вълци.
Още помня една от тях:
„Живяло си в гората щастливо семейство от глиган, глиганка и девет малки глиганчета. Припкали из гората глиганчетата, радвали се на хубавото слънце, гуркали се в малкото изворче, хрупкали росна тревица и никому нищо не правили. Но ето явява се в гората ловец, убива стария глиган, грабва две малки глиганчета и ги понася със себе си.
Но спуща се след него разгневената майка, гони го, грухти, а на нейния вик се събират всички глигани, глиганки и глиганчета от всички гори. Разкъсват те лошия ловец и спасяват бедните глиганчета.”
ПЪРВОТО СБЛЪСКВАНЕ С НЕПРАВДАТА ЧОВЕШКА
Христо е роден и израстна в средата на еснафско семейство от средна ръка в будния македонски град Кукуш. Син на активен участник в революционните комитети на Гоце Делчев, още от съвсем мъничък, Христо долавяше шепота на бунт против султана-изедник и сладки думи за борба и свобода.
Той бе едва 5-годишен когато Илинденското въстание, пламнало в пазвите на бунтовническата Пелистер планина, се разля по цяла Македония и раздвижи будното й население. Но видя и отмъщението на победителя над разгромените бунтари.
Дълга върволица от затворници, оковани в тежки вериги, вързани един за друг с железни халки, мина един ден по улицата. В лицето на затворниците Христо позна свои близки сродници, съседи – все добри и мирни хора.
- Кой окова тези хора? Къде ги водят? Какво са направили?...
- Пели бунтовни песни против султана! – обясни някой.
- Кой е тоя султан? Кой му е дал правото да оковава другите?
Никой не му отговори.
- Султанът е лош човек, много лош, нали така, чичо?
Това бе първото смущение в детската душа на Христо. Първото сблъскване със световната неправда.
Минаха години. Христо порастна и прозря.
Разбра, че султан има не само в Цариград. Не само той оковава добрите хора във вериги.
И решително мина на страната на окованите.
„КОЛЕКТИВЕН ТРУД”
Христо никога не обичаше да се занимава сам. Уроците си готвеше винаги с група другарчета. Заедно с тях помагаше и на баща си, който имаше сладкарница.
- Тате, имам ли работа? – запитва той, влизайки в дюкяна, а дружинката го чака пред вратата.
- Да, вземи да скълцаш малко ситна захар.
Седне Христо на работа, а редом с него и цялата му компания от невръстни другарчета. Един кълца, друг пресява – за един час работата е свършена.
Получават малките работници възнаграждението си – по шепа бонбони – и пак задружно отфръкнат на улицата и оттам – в полето да играят сред хубавата природа.
Кой знае! Не бе ли това първата проява на любовта към „колективния труд” у Христо.
ХРИСТО ЮНКЕР4
Невероятно, но факт! Христо е възпитаник на военното... на негово величество ... училище.
Две години следва той там и завърши с чин: запасен портупей юнкер!
Тесни бяха казармените стени за волния дух на Христо и той не можа да устои: напусна училището – без пагони и калъчка!
Но и в училището той бе в постоянен конфликт с началниците си поради своята „недисциплинираност”...
Устроят вечеринка. Ведбал е винаги пръв на сцената със своите импровизации.
- Хумореска – викат другарите му от партера. И Христо им поднася такава хумореска, че всички се споглеждат смутени.
- Постъпих в гимназията – изключиха ме, отидох в търновското училище – също, тате ме изпрати във френския колеж – оскубах брадата на един „фрер”, най-после баща ми се отчая от мен и ми каза: „То се видяло, че от тебе човек няма да стане, ами аз да те пратя във военното училище, та барем офицер да станеш.”
А сам той се учеше за офицер!
Но всичко това той разправя с такава незлобливост, че дори и намиращите се в салона офицери се смеят.
В ГОРНА БАНЯ
Бе началото на юни. Състоянието на Христо всеки ден се подобряваше. Никой не подозираше близкия страшен край.
Христо се разхождаше из стаята и двора и се радваше на редките слънчеви дни през дъждовития юни. Наметнала зелена пелерина, пред отворения прозорец се разстилаше Витоша, мълчалива и загадъчна, приютила в скутите си десетки хубави селища.
Христо обичаше природата и по цели часове седеше на прозореца и се радваше на белоглавата красавица. Но много повече обичаше той „бедните си братя” и често, много често преди да стигне погледът му до нея, той виждаше мъките на братята роби.
Забогатял през войните селянин строеше ново здание в двора. Алчен и жесток, както всички свои братя, той стоеше постоянно между измъчваните от труд и жега работници, ругаеше ги и не им даваше минутка отдих. Не стига това – той ги караше да работят по няколко часа извън работното време.
И тая тъжна сцена, грубостта на тоя малък селски фараон, често изтръгваха сълзи от очите на Христо. Сълзи на обич и гняв.
- Мамо, защо хората са толкова зли?
И много пъти Христо, за да не гледа тия мъчителни сцени, се отказваше от най-голямото си удоволствие тук – да се радва на благодатното слънце и зеленополата Витоша.
*
Христо обичаше децата. Той сам бе дете. Голямо, добродушно, незлобливо дете.
Аз пих горчивата измама
на свойта детска доброта. 5
В същата къща живееха няколко близки семейства. Малките Жорж и Женя често идваха при Христо.
При тях той се забравяше.
- Бате Христо, нарисувай ми един дявол!
Бате Христо ги помилва по косите със свойствената си топла приветлива усмивка, вземе молив и тетрадка и им нарисува „дявол” – почти всякога охранен чернокапец с дълги-дълги рога на челото.
- Бате Христо, има ли живи дяволи?
- Има, има – даже твърде много – отвърне Христо и неволно обръща влажни очи към съседния двор, където „дяволът в потури” ругае някой работник.
- Ами ти видял ли си?
- Видял съм, зер!
- Къде има дяволи, бе бате?
По-голямата Женя се намесва авторитетно:
- В зоологическата градина, разбира се.
- Не, не – в св. Синод!
Милият Христо! Той не подозираше даже, че само две-три седмици след това тия „дяволи от светия синод” ще ходатайстват при архидявола да „успокои грешната му душа!”
МЕЖДУ ГЕРОИТЕ НА ХРИСТО6
Хуморът на Смирненски е лек, непринуден. Той бичува не толкова лицата, колкото условията, които ги създават.
Много от „хумористичните” герои на Христо са нещастни хорица, които възбуждат повече съжаление и съчуствие, отколкото желание за присмех. Такива са и изгладнелият чиновник, който търси гевреци по два за лев, и бедният баща, който предлага на маловръстния си син семчици за коледен подарък, че дори и малката Жанета, сърцето на която е малка катафалка. Всички те са добри, кротки и симпатични хора – жертви на жестокото бездушно общество.
Сякаш че и самите „герои” чувстват това отношение на Христо към тях, те не се сърдят на закачката му и ... обичат своя автор.
Тая пролет попаднах случайно между една група от живите „герои” на Христо. Бях по работа в едно малко красиво селце7 , скътано в полите на Рила, където Христо летуваше последната година преди смъртта си. Седях в читалището и прелиствах вестниците. Никого не познавах в селото. До мен се приближи един възнисичък чернокос мъж и непринудено заговори:
- Вие да не сте сродник на Смирненски?
- Да, негов брат съм.
- Приличате си. Той прекара цял месец в нашето село. У Василови беше. Много добре прекарахме. Другарувахме с него... Ето и Васил8 .
От съседната маса се премести при нас висок, строен младеж.
- Значи вие сте били хазаинът на Христо?
Васил се засмя:
- Да, хазаин, дето го казват ... Живеехме двама в една стая, хей оная там, бялата къщичка, увиснала над реката!
Погледнах през прозореца:
Хубава бяла, чиста къщичка, кацнала като орлово гнездо над стръмния бряг на Марица.
- Аз бях по-малък от него, но по-висок. Христо беше дребничък на ръст, но жилав и як. Често се борехме.
- А как работеше Христо в село?
- Като в с и ч к и други. Дохождаше заедно с нас в бичкиджийницата, в гората за дърва, ходехме на реката за пъстърви, а понякога излизахме заедно да пасем и овцете – не беше никак горделив.
- Не, не това! Аз питам как пишеше той. Къде?
- Където се случи: в къщи, при реката, в гората, в бичкиджийницата, навсякъде. Но повечето пъти ние не го виждахме кога пише, а след няколко дни прочитахме, че ни е изписал във вестника.
Прииждат и други селяни при нас. Намесват се в разговора:
- Аз съм Милан9 . Оня, за когото пише Христо в „Куртова поляна” 10 .
- А аз Такьо11 . Заедно гасихме пожара в Рила12 . Помня го такова едно дребничко, кротичко момче беше – кой да вярва, че така дяволски ще ни нарисува у вестника.
- Ти сърдиш ли се?
- Защо да се сърдя? Нали е на шега? ... Пък и не се подиграва, а само ни закача ...
- Мене пък ме дави в Марица! – обажда се един едър мъжага.
- Той тебе, или ти него?
- Той мене! – смее се здравенякът, но тогава и аз не бях много по-голям от него.
- А как те дави?
- Къпахме се заедно във вира; хей там горе, над бичкиджийницата. Христо ме наричаше „народняка” – зарад баща ми ... хванаха ме двамата с Йордо13 за главата и краката и ме натиснаха под водата. „Ей, така ще ви давим вас народняците!” – смееше се Христо. – Весело момче беше.
Разговорът ставаше все по-непринуден. Разлистиха се стари мили спомени:
- Ами пожарът в Рила? Помниш ли го, Васо? – обажда се един мургав, изпечен мъж на 40-45 години. В държавната гора бяхме. Движехме се по една тясна пътека през гората. От двете страни – грамадни борове. Подигнеш ли глада да им видиш върха, шапката ще ти падне.
- Двадесет парчета от тези да ми даде държавата – пошегувах се аз – всичките борчове ще си платя.
Христо взе да се кикоти.
- Браво бе, друже Панев, значи за теб това е най-важният въпрос на момента!
Удари ме в земята момчето! Ама падаше ми се.
- А за мене чели ли сте? – намесва се още един в разговора. – За Шаламана? 14 Ей че хубавичко ме докара дяволското му момче! Вървим заедно към Саръгьол15. Разправям си аз за патилата с чуждестранния легион в Алжир, а Христо току пусне някоя смешка за горещите арабкини в Африка ... Смее се, закача ни, подхвърля ни шеги, па току седне върху някой камък или отрязан труп и почва да си драска нещо... Кой да знае, че той ни изписвал така смешно! Мило момче беше!
И в очите на застарелия вече Шаламан, закоравял в толкова черен труд и битки из балканите и Алжир, проблеснаха сълзи. Две сълзи на чиста обич и умиление.
Групата около нас постоянно се увеличаваше. Събираха се още много познати и приятели на Христо. Всеки бърза да разправи някои спомени за него. Някоя закачка. Някоя шега. Да го оживи в паметта си. И във всяка дума, във всеки спомен, във всеки разказ на приятели и „герои”, звучи искрена и пряма обич, непринудена скръб към рано загиналия поет.
Героите скърбяха за своя автор...
Т о м а И з м и р л и е в
Б е л е ж к и
1 Стихотворението „Аз помня първата ти песен” е печатано за пръв път във възпоменателен лист „Христо Смирненски”, юли 1935 г.
2 Споменът е печатан за пръв път в сп. „Звънар”, I (1924), бр.8.
3 Печатан за пръв път във възпоменателен лист „Христо Смирненски”, 1930 г.
4 Споменът е печатан за пръв път в сп. „Звънар”, I (1924), бр.8.
5 Стихотворението, което Тома Измирлиев цитира, е печатано посмъртно в сп. „Звънар”, I (1924), бр.8.
6 Споменът е печатан за пръв път във възпоменателен лист „Христо Смирненски”, 1935 г.
7 Село Радуил, Самоковско.
8 В а с и л – брат на Никола и Петър Капитански.
9 М и л а н – Милан Баджов. При една екскурзия из Родопите, Смирненски и Йордан Воденичаров, чрез свой приятел се запознават с него. Той имал дъскорезница в този край и отивал при каракачаните, които му превозвали материали. Смирненски и другарят му, които желаели да видят тази красива местност, тръгват с него.
10 К у р т о в а п о л я н а – фейлетон от Христо Смирненски. Излиза от печат след смъртта му. (Червен смях, IV, бр.28, 4 юли 1923).
11 Т а к ь о – Христо Панев Георгиев.
12 През лятото на 1922 г. (август и началото на септември) Христо Смирненски прекарва в с.Радуил, Самоковско. Избухва голям пожар в рилските гори. Смирненски и група радуилци участва в гасенето на пожара. След това написва (на 13.VIII.) разказа „Пожар в Рила”, печатан в сп. „Червен смях”, III, бр. 34, 29 август 1922.
13 Й о р д о – Йордан Воденичаров, приятел на Смирненски, работник-бръснар. С него поетът ходи в Радуил, Чамкория, Бельово, Юндола и Куртова поляна.
14 Ш а л а м а н а – Георги Шаламанов от с.Радуил, Самоковско. С него Смирненски участва в гасенето на пожара в Рила през 1922 г. Сега покойник.
15 С а р ъ г ь о л – езеро в Рила.
HS Всички права запазени. Позоваването на източника е задължително.